Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0029-1245494
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Evaluation diagnostischer und therapeutischer Angebote deutscher Universitätskliniken für Patienten mit Autismus-Spektrum-Störungen (ASD) im Erwachsenenalter
Evaluation of Diagnostic and Therapeutic Services in German University Hospitals for Adults with Autism Spectrum Disorder (ASD)Publication History
Publication Date:
06 July 2010 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund: Autismus-Spektrum-Störungen (ASD) sind tiefgreifende Entwicklungsstörungen, die durch eine gestörte soziale Interaktion und Kommunikation sowie durch stereotype Verhaltensweisen (nach ICD-10) gekennzeichnet sind. Sie weisen nach neueren epidemiologischen Studien eine Prävalenz von 1 % auf. Eltern- und Betroffenenverbände klagen über einen Mangel an diagnostischen Möglichkeiten vor allem an universitären Einrichtungen. Zur Finanzierung einer autismusspezifischen Therapie, beispielsweise an einem lokalen Autismustherapiezentrum, ist eine fachpsychiatrische Diagnose- und Indikationsstellung jedoch obligat. Methode: Es wurde eine fragebogengestützte Erfassung der Angebote 33 psychiatrischer Universitätskliniken in Deutschland durchgeführt. Darüber hinaus wurden die klinischen und demografischen Daten der 74 ersten Patienten, die sich in der Aachener Sprechstunde für Autismus-Spektrum-Störungen im Erwachsenenalter in den ersten 18 Monaten nach deren Etablierung vorstellten, evaluiert. Ergebnisse: Zum Zeitpunkt der Befragung wurden in Deutschland an 9 universitären erwachsenenpsychiatrischen Kliniken Spezialsprechstunden zur Diagnostik von ASD angeboten. Bei 52,9 % der Patienten mit ASD, die sich in der Aachener Sprechstunde für ASD im Erwachsenenalter vorstellten, lagen psychiatrische Komorbiditäten vor. Diese Komorbiditäten waren zum größten Teil eine intellektuelle Minderbegabung bzw. affektive Störungen. Die häufigste Differenzialdiagnose bei den Patienten, die sich in der Aachener ASD-Spezialsprechstunde vorstellten, waren affektive und Persönlichkeitsstörungen. Schlussfolgerungen: Die Möglichkeiten zur Diagnostik und Therapie der ASD im Erwachsenenalter haben sich in Deutschland in den letzten Jahren zwar leicht verbessert, dennoch bestehen nach wie vor große Versorgungslücken selbst an Universitätskliniken. Über die Hälfte aller Patienten, die sich in der Aachener Sprechstunde für ASD im Erwachsenenalter vorstellten, zeigten psychiatrische Komorbidiäten, insbesondere intellektuelle Minderbegabung und affektive Erkrankungen. Die häufigste Differenzialdiagnose der ASD stellen Persönlichkeitsstörungen und Depressionen dar.
Abstract
Introduction: Autism spectrum disorders (ASD), are pervasive developmental disorders, which are defined by qualitative impairment in reciprocal social interaction and communication as well as by stereotyped repetitive behaviour. Newer epidemiological studies report a prevalence of 1 %. However, parents and self-help organisations report a considerable lack of diagnostic services, especially in the university hospital setting. In order to recieve funding for adequate treatment at an ”autism therapy centre”, a Consultant psychiatrist has to diagnose ASD. Methods: We assessed the diagnostic and therapeutic facilities for adults with ASD by sending out questionnaires to 33 German university hospitals. Furthermore, we evaluated the demographic data of the first 74 patients that presented at the specialist clinic for adults with ASD at the Department for Psychiatry and Psychotherapy, RWTH Aachen University. Results: At the time of the evaluation, only 9 university hospitals in Germany offered a specialist clinic for diagnostics and/or treatment for adults with ASD. A comorbid psychiatric disorder was diagnosed in 52.9 % of the patients presenting at the specialist clinic for adult ASD. These were mostly mental retardation and affective disorders. The most common differential diagnosis for the patients presenting at the service were affective and personality disorders. Conclusion: There is still great need of specialist services at university hospitals in Germany for adults with ASD, although more services have been established over the past few years. Over half of the patients with ASD had other psychiatric comorbid disorders, which were mostly mental retardation and affective disorders. The most common differential diagnosis for patients presenting at the clinics were personality disorders and depression.
Schlüsselwörter
Autismus - Autismus-Spektrum-Störung - Spezialsprechstunde - Epidemiologie - Versorgungsforschung - Komorbidität
Keywords
autism - autism spectrum disorder - specialist service for adults with autism - Asperger syndrome - epidemiology - comorbidity
Literatur
- 1
Klin A, Lang J, Cicchetti D V et al.
Brief report: Interrater reliability of clinical diagnosis and DSM-IV criteria for
autistic disorder: results of the DSM-IV autism field trial.
J Autism Dev Disord.
2000;
30
163-167
MissingFormLabel
- 2
Leekam S R, Lopez B, Moore C.
Attention and joint attention in preschool children with autism.
Dev Psychol.
2000;
36
261-273
MissingFormLabel
- 3 WHO .The international Classification of diseases. Genf (Schweiz); 1992
MissingFormLabel
- 4
Domes G, Kumbier E, Herpertz-Dahlmann B et al.
Autismus und soziale Kognition.
Nervenarzt.
2008;
79
261-274
MissingFormLabel
- 5
Buitelaar J K, Wees van der M, Swaab-Barneveld H et al.
Theory of mind and emotion-recognition functioning in autistic spectrum disorders
and in psychiatric control and normal children.
Dev Psychopathol.
1999;
11
39-58
MissingFormLabel
- 6
David N, Aumann C, Bewernick B H et al.
Investigation of Mentalizing and Visuospatial Perspective Taking for Self and Other
in Asperger Syndrome.
J Autism Dev Disord.
2009;
[Epub ahead of print]
MissingFormLabel
- 7
Schwartz C, Bente G, Gawronski A et al.
Response to Non-verbal behaviour of dynamic virtual characters in high-functioning
autism.
J Autism Dev Disor.
2009;
[Epub ahead of print]
MissingFormLabel
- 8
Wetherby A, Prizant B, Hutchinson T.
Communicative, social\affective, and symbolic profiles of young children with autism
and pervasive developmental disorders.
American Journal of Speech-Language Pathology.
1998;
7
79-91
MissingFormLabel
- 9 Remschmidt H. Autismus. In Herpertz-Dahlmann B, Resch F, Schulte-Markwort M, (Hrsg) Entwicklungspsychiatrie. Biopsychologische Grundlagen und die Entwicklung psychischer
Störungen.. Stuttgart: Schattauer; 2008: 373-396
MissingFormLabel
- 10 Wilken E. Neue Perspektiven für Menschen mit Down-Syndrom. Dokumentation der Fachtagung. Down-Syndrom. (Hrsg.) Hannover; 1997
MissingFormLabel
- 11
Nickl-Jockschat T, Michel T M.
Genetische und hirnstrukturelle Anomalien bei Autismus-Spektrum-Störungen: eine Brücke
zum Verständnis der Ätiopathogenese?.
Nervenarzt.
2010;
im Druck
MissingFormLabel
- 12
Newschaffer C J, Croen L A, Daniels J et al.
The epidemiology of autism spectrum disorders.
Annu Rev Public Health.
2007;
28
235-258
MissingFormLabel
- 13
Fombonne E.
Epidemiology of autistic disorder and other pervasive development disorders.
J Clin Psychiatry.
2005;
66
2-8
MissingFormLabel
- 14
Häfner H, Riecher-Rössler A, Maurer K et al.
Geschlechtsunterschiede bei schizophrenen Erkrankungen.
Fortschr Neurol Psychiatr.
1991;
59
343-360
MissingFormLabel
- 15
Nickl-Jockschat T, Michel T M.
The role of Neurotrophic factors in autism.
Molecular Psychiatry.
in revision
MissingFormLabel
- 16 Chugani D C. Abnormal Serotonin Synthesis and GABAA Receptors Measure with PET in Autistic Children. 2000
MissingFormLabel
- 17
Smalley S L, Kustanovich V, Minassian S L.
Genetic linkage of attention-deficit/hyperactivity disorder on chromosome 16 p13,
in a region implicated in autism.
Am J Hum Genet.
2002;
71
959-963
MissingFormLabel
- 18
Remschmidt H, Kamp-Becker I K.
Das Asperger-Syndrom – eine Autismus-Spektrum-Störung.
Dtsch Ärztebl.
2007;
104
772-781
MissingFormLabel
- 19
Lord C, Rutter M, Goode S et al.
Autism diagnostic observation schedule: a standardized observation of communicative
and social behaviour.
J Autism Dev Disord.
1989;
19
185-212
MissingFormLabel
- 20
Lord C, Rutter M, Le Couteur A.
Autism Diagnostic Interview-Revised: a revised version of a diagnostic interview for
caregivers of individuals with possible pervasive developmental disorders.
J Autism Dev Disord.
1994;
24
659-685
MissingFormLabel
- 21
Baron-Cohen S, Wheelwright S, Skinner R et al.
The Autism Spectrum Quotient (AQ): Evidence from Asperger Syndrome/High Functioning
Autism, Males and Females, Scientists and Mathematicians.
Journal of Autism and Developmental Disorders.
2001;
31
5-17
MissingFormLabel
- 22 Poustka F, Bölte S, Feineis-Matthews S. et al .Autistische Störungen. Leitfaden Kinder- und Jugendpsychiatrie. Göttingen: Hogrefe; 2004
MissingFormLabel
- 23 Kunce L, Mesibov G B. Educational approaches to high-functioning autism and Asperger syndrome. In Schopler E, Mesibov G B, Kunce L J, (Eds) Asperger syndrome or high-functioning autism?. New York: Plenum Press; 1998: 227-261
MissingFormLabel
- 24 Schopler E. A statewide program for the Treatment and Education of Autistic and related Communication
handicapped Children. In Volkmar F, (Ed) Child and adolescent psychiatric clinics in North America.. Philadelphia, PA: Saunders; 1994: 91-103
MissingFormLabel
- 25
Lovaas I J, Simmons J Q.
Manipulation of self-destruction in three retarded children.
J Appl Behav Anal.
1969;
2
143-157
MissingFormLabel
- 26 Aster von M, Neubauer A, Horn R. Wechsler Intelligenztest für Erwachsene (WIE). Göttingen: Harcourt; 2006
MissingFormLabel
- 27 Hathaway S R, McKinley J C, Engel R R, (Hrsg. der dt. Adaptation). Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2; Manual. Bern, Göttingen, Toronto, Seattle: Verlag Hans Huber; 2000
MissingFormLabel
- 28 Crossley R. Gestützte Kommunikation: Ein Trainingsprogramm. Weinheim, Basel: Beltz; 1997
MissingFormLabel
- 29 Reitan Trail Making for Adults. Reitan Lab.: Tucson/AZ; 1958
MissingFormLabel
- 30 Aschenbrenner S, Tucha O, Lange K W. Regensburger Wortflüssigkeits-Test (RWT). Göttingen, Bern, Toronto, Seattle: Hogrefe; 2000
MissingFormLabel
- 31 Härtling C, Markowitsch H J, Neufeld H. et al .Wechsler Gedächtnis Test - Revidierte Fassung (WMS-R). Bern, Göttingen, Toronto, Seattle: Huber; 2000
MissingFormLabel
- 32
Gur R C, Erwin R J, Gur R E.
Neurobehavioral Probes for physiologic neuroimaging studies.
Archives of General Psychiatry.
1992;
49
409-414
MissingFormLabel
- 33 Andersen B. Inventar Klinischer Persönlichkeitsakzentuierungen. Göttingen, Bern, Wien, Toronto, Seattle, Oxford, Prag: Hogrefe; 2006
MissingFormLabel
- 34
Sahlmann M, Vieten A, Sheldrick A J et al.
Early recognition centres for patients at risk of developing schizophrenia in Germany.
Früherkennung und Frühbehandlung von Patienten mit erhöhtem Schizophrenierisiko in
Deutschland.
Gesundheitsfürsorge.
2010;
DOI: 10.1055 /s-0029-1242 783
MissingFormLabel
- 35
Wing L.
Asperger’s syndrome: A clinical account.
Psychological Medicine.
1981;
115
29
MissingFormLabel
- 36
Ghaziudddin M, Weidmer-Mikhail E, Ghaziuddin N.
Comorbidity of Asperger syndrome: A preliminary report.
Journal of Intellectual Dis Res.
1998;
42
279-283
MissingFormLabel
- 37
Ghaziuddin M, Tsai L, Ghaziuddin N.
Comorbidity of autistic disorder in children and adolescents.
Europ Child and Adolesc Psych.
1992;
1
209-213
MissingFormLabel
- 38
Hofvander B, Delorme R, Chaste P et al.
Psychiatric and psychosocial problems in adults with normal-intelligence autism spectrum
disorders.
BMC Psychiatry.
2009;
9
35
MissingFormLabel
- 39
Simonoff E, Pickles A, Charman T et al.
Psychiatric disorders in children with autism spectrum disorders: prevalence, comorbidity,
and associated factors in a population-derived sample.
J Am Acad Child Adolesc Psychiatry.
2008;
47
921-929
MissingFormLabel
- 40
Mattila M L, Hurtig T, Haapsamo H et al.
Comorbid Psychiatric Disorders Associated with Asperger Syndrome/High-functioning
Autism: A Community- and Clinic-based Study.
J Autism Dev Disord.
[Epub ahead of print]
2010;
MissingFormLabel
- 41
Volkmar F R, Cohen D J.
Comorbid association of autism and schizophrenia.
Am J Psychiatry.
1991;
148
1705-1707
MissingFormLabel
- 42
Kolvin I.
Studies in the childhood psychoses. I. Diagnostic criteria and classification.
Br J Psychiatry.
1971;
118
381-384
MissingFormLabel
- 43
Burd L, Kerbeshian J.
A North Dakota prevalence study of schizophrenia presenting in childhood.
J Am Acad Child Adolesc Psychiatry.
1987;
26
347-350
MissingFormLabel
- 44
Dossetor D R.
‘All that glitters is not gold’: misdiagnosis of psychosis in pervasive developmental
disorders – a case series.
Clin Child Psychol Psychiatry.
2007;
12
537-548
MissingFormLabel
- 45
Howlin P.
Outcome in adult life for more able individuals with autism or Asperger syndrome.
Autism.
2000;
4
63-83
MissingFormLabel
- 46
Stahlberg, Gillberg et al.
Bipolar disorder, schizophrenia, and other psychotic disorders in adults with childhood
onset AD/HD and/or autism spectrum disorders.
J Neural Transm.
2004;
111
891-902
MissingFormLabel
- 47
Roy M, Dillo W, Emrich H M et al.
Asperger’s syndrome in adulthood.
Dtsch Arztebl Int.
2009;
106
59-64
MissingFormLabel
- 48 Remschmidt H, Kamp-Becker I. Asperger-Syndrom. Heidelberg: Springer Verlag; 2006
MissingFormLabel
- 49
Roy M, Dillo W, Bessling S et al.
Effective Methylphenidate treatment of an adult Aspergers Syndrome and a comorbid
ADHD.
J Atten Disord.
2009;
12
381-385
MissingFormLabel
Dr. Tanja Maria Michel
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, RWTH Aachen Universität
Pauwelsstraße 30
52074 Aachen
Email: tmichel@ukaachen.de